----------------------------------------------------------------------------------------------------
Db., 2023.05.28. Róm 5,5b; Gal 5,22a Pünkösd-2023.
(Pünkösd vasárnap) A Szt. Sz. és a szeretet
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pünkösdkor a Szt. Sz. kitöltésére emlékezünk. Arra, amikor J. Kr. a mennybe ment az Atya megdicsőítette, és elküldte a megígért Szt. Sz.-et. A Szt. Sz.-nek sokrétű a munkája a világban és a hívők életében is. Ezek közül most a szeretetről lesz szó.
Róm 5:5b az Istennek szerelme (agapé) kitöltetett a mi szívünkbe a Szent Szellem által, ki adatott nekünk. Gal 5:22a a Szellemnek gyümölcse: szeretet (agapé).
Vagyis aki újonnan született, az a Szt. Sz. által megtapasztalta Isten szeretetét. Aztán a benne élő Szt. Sz. által a szeretet gyümölcsét termi, hogy ő is tudja szeretni Istent és az embereket.
Most arról szólok, hogy: 1. A szeretet körül zavarok vannak a hívők közt is.
2. A szeretet, mint gyümölcs megéréséhez is idő kell. 3. A Szt. Sz.-től való és az emberi szeretet különbsége. 3. Gyakorlati kérdések a szeretetről az 1Kor 13. r.-ből.
1.) A szeretet körül zavarok vannak a hívők közt is
Vagy úgy is mondhatnám, az ember sok mindent nevez szeretetnek. Olyat is, ami Isten szemében nem szeretet, mert nem a Szt. Sz. gyümölcse.
A világi és a vallásos, de újonnan nem született ember nem úgy gondolkozik a szeretetről, mint Isten. Sokan azt nevezik szeretetnek, ami az ember vágyait és terveit támogatja, és szeretetlenség a szemükben mindaz, ami ezeket akadályozza. A vallásos emberben benne van az emberi jóindulat, hogy mindenkit szeretni kell.
De Isten Igéje olyanokat is mond, amit nem kell szeretni. Pl. 1Ján 2:15-16 Ne szeressétek a világot, se azokat, amik a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs meg abban az Atya szeretete. 16 Mert mindaz, ami a világban van, a test kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyától van, hanem a világból. Megjegyzem, hogy a szeret itt is az agapé szóval van kifejezve. Tehát az igazi, az Istentől való szeretet nem irányul a világ felé. Isten nem szereti, és mi se szeressük a test kívánságát, a szemek kívánságát, és az élet kérkedését.
Vannak olyan világi dolgok, amik úgy tűnnek, vagy úgy tüntetik fel, hogy szerethetők, sőt szeretni kell. Csak a Szt. Sz. tud eligazítani, hogy szeressem, vagy ne. A Szt. Sz. vezetéséhez azonban bizonyos érettség kell. Más szóval:
2.) A szeretet, mint gyümölcs megéréséhez is idő kell
Úgy, ahogy a növények gyümölcséhez. Idő kell, és az Úrral való járás, a Szt. Sz.-nek való engedelmesség kell, valamint Isten bölcsessége kell ahhoz, hogy megérjen a szeretet ízes gyümölcse. Eleinte másképpen gondolkozunk a szeretet felől, mást értünk szeretet alatt, nem azt, amit Isten. Először testiesen, lelkiesen gondolkozunk a szeretetről. Úgy gondoljuk, az a szeretet, ami a jól esik a lelkünknek.
Éppen a szeretet-himnuszában olvassuk: 1Kor 13:11 Mikor gyermek valék, úgy szóltam, mint gyermek, úgy gondolkodtam, mint gyermek, úgy értettem, mint gyermek: minekutána pedig férfiúvá lettem, elhagytam a gyermekhez illő dolgokat.
A gyereknek nem esik jól, ha az apja megdorgálja, ha megfegyelmezi, ha megfenyíti. Sír, és azt gondolja, hogy az apja nem szereti. Ha valaki vétkezik, és egy másik testvér meginti, azt gondolhatja, hogy az a testvér nem szereti őt. Mert ha szeretné, megértené őt, és nem kifogásolna semmit! Úgy vélheti, hogy az szereti őt, aki dicséri, szépeket mond neki. Olv. Péld 27:6 temérdek a gyűlölőnek csókja.
Volt rá eset, hogy gyermekeket raboltak el úgy, hogy cukorral, csokival, játékkal, szép szavakkal magukhoz édesgették, és a gyerekek úgy érezték, hogy szeretik őket, holott a vesztüket akarták. Így van, amíg szellemben gyermekek vagyunk.
Pál imája: Fil 1,9-10: azért imádkozom, hogy a ti szeretetetek még jobban - jobban bővölködjék ismeretben és minden értelmességben; Hogy megítélhessétek, hogy mi a rossz és mi a jó; hogy legyetek tiszták és botlás nélkül valók a Krisztusnak napjára. Nem kétséges, hogy a hívő emberekben Isten szeretete van, de eleinte még nem bővölködünk ismeretben és értelmességben (= ítélőképesség, tisztán látás). Nem ismerjük még annyira az Igét, az Urat és a Szt. Sz. vezetését, aminek alapján megítélhetnénk, hogy mi a jó, és mi a rossz, mi hasznos, és mi haszontalan. A hívőket nem gonosz dolgok, hanem a haszontalan dolgok kötik le. Azért is szükséges az ismeret és a tisztán látás, hogy helyesen értékeljük a testvéreink cselekedeteit is. Nehogy bűnnek ítéljük, ami nem az, és megintsük miatta a testvért. Nehogy jónak ítéljük, ami bűn, és a bűn mellé álljunk úgymond „szeretetből”!
A Szt. Sz. azt munkálja bennünk, hogy kinőjünk a gyermekkorból, és érettek legyünk. Olv. Ef 4:11-14 És Ő adott némelyeket ... Míg eljutunk mindnyájan ... érett férfiúságra, ... Hogy többé ne legyünk gyermekek. Az Úr gondoskodik arról, hogy a Kr. Testében eljusson mindenki az érett korra. Ehhez szükséges a testvéri közösség, és hogy a gyermekkorban lévő meghallgassa és engedelmeskedjen az Istentől rendelt pásztoroknak és tanítóknak. Ne tegyünk úgy, mint a tizenévesek, akik azt gondolják, hogy mindent jobban tudnak, mint a szüleik. Higgyük el, hogy a szeretet területén is van mit tanulnunk.
3.) A Szt. Sz.-től való és az emberi szeretet különbsége
Hogyan lehet eligazodni az igazi, a Szt. Sz. által való szeretet és az emberi, a lelkies szeretet között? A Szt. Sz.-től való szeretet nem áll a bűn mellé, nem biztat olyanra, amit Isten nem szeret, amitől az Úr óv az Igében.
Nehezebb eligazodni, amikor bizonyos dolgok jónak látszanak, de elviszik az embert a legjobbtól, az egyedül jótól, Istentől. Pl. nagyon jónak látszik, és egy bizonyos szintig jó is a szegények segítése. De amikor egy testvér, vagy akár egy gyülekezet tevékenysége a szociális munkában merül ki, az már nem jó.
Olv. Mát 26,7-13. Testvérek! Szegény mindig lesz. A hívők nem tudják megoldani a szegénységet. Viszont az ember üdvössége sokkal fontosabb az anyagi jóléténél. Máté 16:26 Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de az ő lelkében kárt vall? Minket az Úrral és egymással való közösségre, valamint az Ige megélésére és hirdetésére hívott az Úr. 2Tim 1:14. A rád bízott drága kincset őrizd meg a bennünk lakozó Szent Szellem által. Ez a kincs az Ige, és a testté lett Ige: J. Kr. Nemrég Zsámár Éva testvérünk írta nekem: „Nincs erősebb kötelék, mint a krisztusi szeretet, melyet az Úr munkál ki testvérek között”.
Nem nekünk kell kitalálni, hogy kivel és hogyan tegyünk jót. Ef 2:10 Mert az Ő alkotása vagyunk, teremtetvén [Általa] a Krisztus Jézusban jó cselekedetekre, amelyeket előre elkészített az Isten, hogy azokban járjunk. De csak a Szt. Sz. által ismerjük fel az előre elkészített jócselekedeteket. Az embernek sokkal jobban tetszik az a jótett, amit ő maga gondol ki, mint amit Isten készített el. Isten a környezetünkben, a hozzánk közel lévők közt készít jótettre alkalmakat, de az ember sokszor inkább a távolban szeretne jót tenni. Pl. Afrikába menne Igét hirdetni, nem a családban vagy a szomszédban. Távoli földrészen élőknek küld anyagi segítséget, holott a mellette élővel kellene szeretetben élnie.
Olvastam egy kisfiúról, aki arról álmodozott, hogy ha megnő, milyen sok jót tesz. Ha pl. tűz lenne a házban, hogyan mentené ki a kishúgát. De amikor a húga játszani hívta, mérgesen elkergette. Aztán arra gondolt, hogy ha megtámadná egy farkas a nagymamáját, hogyan védené meg. De amikor a nagymama kérte, hogy segítsen neki takarítani, arra nem volt hajlandó. Testvérek! Sokszor ilyen álmodozók vagyunk, és nem vesszük észre azt a jót, amit az Úr előre elkészített.
3.) Gyakorlati kérdések szeretetről az 1Kor 13. r.-ből
1Kor.13:7: [A szeretet] Mindent elfedez, mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr. Mit jelent ez a „minden” pl. a gyülekezetben, a testvérek között?
(1) Mindent elfedez. (=elrejt, titokban tart). Mit jelent ez? Mindent a szőnyeg alá seprünk? A bűnt semmiképpen! De a testvérem bűnét vele beszélem meg, nem teregetem ki, hanem elfedezem = mások elől eltitkolom.
A saját bűnömet viszont nem jó eltitkolni. Nem kell mindenkinek elmondani, de az Úron kívül jó egy testvérnek is bevallani, hogy világosságra jöjjön.
Amit az Úr cselekedett velünk, azt se titkoljuk el: Zsolt 40:11 elmondom a te hűségedet és segítségedet; nem titkolom el kegyelmedet és igazságodat.
(2) Mindent hiszen. Mit jelent ez? Higgyünk el mindenkinek mindent? Azt nem szabad elhinni, ami a Sátántól, a sötét szellemvilágból jön. Viszont Istennek minden szavát, minden Igéjét higgyük el! Ő soha nem hazudik.
A testvéremet szeretem, és elhiszem, amit mond, mindaddig igaznak tartom a szavát, nem kételkedem benne, míg esetleg az ellenkezője be nem bizonyosodik.
(3) Mindent remél. A remény valami jónak, szépnek, üdvösnek a várása, ami majd a jövőben teljesedik be. A „szeretet mindent remél”, azt jelentené, hogy elgondolok a magam vagy mások számára olyat, ami szerintem szép, jó, és remélem, hogy megvalósul? Eleve nem valósulhat meg az, amiről az Ige éppen az ellenkezőjét mondja. Pl., hogy a közeljövőben nagy ébredés lesz, és az egész világ megtér. Az Ige ugyanis arról beszél, hogy az utolsó időkben még a hívők közt is lesznek olyanok, akik eltévelyednek a hittől.
De azt joggal remélhetem, mert Isten ígérte, hogy Ő a testvérek szellemi életét előre viszi. Hogy a testvéreim gyermekei és unokái meg vannak szentelve, megtérnek, üdvösségre jutnak. Remélem, de nem biztos, hogy úgy lesz, mert nekik kell elfogadni J. Kr.-t, és látjuk, hogy a hívő szülők nem mindegyik gyermeke lesz hívő.
(4) Mindent eltűr. A türelem a rossz elhordozásához kell. Így az a kérdés, hogy minden rosszat eltűr a szeretet? Tehet bárki akármilyen rosszat, akkor szeretem, ha szó nélkül eltűröm? Van, aki így gondolja. Úgy látom, hogy ha az a rossz csak nekem árt, akkor a szeretetem eltűri; de ha másnak is árt, sőt magának az elkövetőnek is, akkor a másik iránti szeretetből igyekszem azt a rosszat elhárítani.
Az Ige szerint a testvérektől el kell tűrnöm, ha kárt okoz valaki nekem. 1Kor 6:7 Miért nem szenveditek inkább a bántalmazást? Miért nem tűritek inkább a kárt?
Viszont a gyülekezetben nem szabad eltűrni a nyilvánvaló bűnt és a hamis tanítást. Pl. Korinthusban nagy bűnök és hamis tanítások voltak, és eltűrték: 1Kor 5:2 És ti fel vagytok fuvalkodva, és nem keseredtetek meg inkább, hogy kivettetnék közületek, aki ezt a dolgot cselekedte. 2Kor 11:4 Mert hogyha az, aki jő, más Jézust prédikál, akit nem prédikáltunk, vagy más szellemet vesztek, amit nem vettetek, vagy más evangéliumot, amit be nem fogadtatok, szépen eltűrnétek. Ez a türelem nem szeretetből fakad! De vigyázzunk, a látáskülönbséget ne tartsuk hamis tanításnak!
Összegezve: A szeretetünk bővölködjék ismeretben és minden értelmességben!
Befejezés:
Nagyon fontos, hogy a Szt. Sz. megteremje bennünk a szeretet gyümölcsét. Olyan szeretetet, ami nem a lelkünkből és az érzelmeinkből fakad, hanem bővölködik az Ige és Isten ismeretében, és jó ítélőképességben, tisztánlátásban.
Mint Pál apostol, mi is imádkozzunk ezért, és törekedjünk erre! Ámen.